مترو تهران

گروه شرکت های راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) - اطلاعات - نقشه - تصاویر - عکس

بهره‌برداری از مترو تبریز همزمان با سوم خرداد سال‌جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در نشست اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با نمایندگان مردم تبریز در مجلس تبریز از مکاتبه شهرداران کلان‌شهرهای کشور با رئیس‌جمهور در خصوص چاره‌جویی برای جبران کمبود درآمدهای ناشی از افزایش هزینه‌ها، در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و اظهار کرد: با آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های جاری شهرداری‌ها، افزایش چشمگیر خواهد داشت. این در صورتی است که در قانون مربوط به این طرح، هیچ اعتباری برای جبران هزینه شهرداری‌ کلان‌شهرها منظور نداشته‌است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری تبریز برای اجرای 650 پروژه مهم و تاثیرگذار در سال جاری گفت: سعی می‌کنیم پروژه‌های عمرانی را طبق زمانبندی ارایه شده، مورد بهره‌برداری قرار دهیم؛ اما با این وجود در خصوص جبران افزایش هزینه‌های ناشی از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، نیازمند توجه مجلس و دولت هستم.

شهردار تبریز اظهار کرد: در این راستا، نامه‌ای از طرف شهرداران کلا‌نشهرهای کشور به رئیس‌جمهور ارسال شده، تا در خصوص جبران کمبود درآمدهای ناشی از افزایش هزینه‌ها در آستانه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چاره‌جویی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته چندین میلیارد تومان، مالیات از سازمان‌ آتش‌نشانی‌و‌خدمات ایمنی و شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهرداری تبریز اخذ شده است. این در صورتی است که این شرکت‌ها، ذاتاً خدماتی هستند و اخد مالیات از آن‌ها، حتی در سال‌های دور نیز بی‌سابقه بوده‌است.

وی بودجه شهرداری تبریز را برای سال‌جاری، 30هزار میلیارد ریال خواند و افزود: این بودجه برای پروِژه‌های مختلف خدماتی، رفاهی و عمرانی پیش‌بینی شده‌است.

شهردار تبریز با بیان این که تمامی پروِژه‌ها، مطالعه و امکان سنجی شده است، به محوریت فرهنگ و اقتصاد در نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در راستای توجه به تمام ابعاد و جوانب فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها، بر لزوم پیوست فرهنگی رویکردهای مختلف تاکید دارد.

به گفته ر نجفی پروژه‌های شهرداری تبریز در راستای رشد ارزش افزوده و اثرگذاری عینی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری، مطالعه، تدوین و اجرا می شود.

وی تصریح کرد: طی توافق صورت‌گرفته با وزارت راه و شهرسازی، فراخوان مربوط به پروژه سامان‌دهی چهارراه شریعتی، تا 20 روز آینده، جهت حضور توانمند‌ترین و بهترین طرح‌ها اعلان خواهد شد.

نجفی با بیان این که احیای آثار تاریخی، به طور جدی در دستور کار شهرداری تبریز است، گفت: به این منظور، احیای برج خلعت‌پوشان، به عنوان یکی از کم‌نظیرترین آثار تاریخی کشور و همچنین محوطه‌سازی مجموعه ربع رشیدی، در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.

شهردار تبریز در ادامه با گرامیداشت نهم اردیبهشت –سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا- به برنامه‌های این روز اشاره کرد و افزود: همزمان با روز شوراها، عملیات اجرایی 11 پروژه عمرانی آغاز شده و همچنین پنج پروژه مهم عمرانی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی احیای بافت فرسوده و حاشیه‌نشین، با بهسازی بلوک میارمیار در بافت تاریخی و مرکزی شهر تبریز، در روز شورا آغاز می شود.

شهردار تبریز ادامه داد: همزمان با روز شورا، عملیات اجرایی احداث شش تقاطع‌غیرهمسطح در راستای رفع گره ترافیکی، سهولت تردد و افزایش ایمنی عابران، آغاز خواهد شد. با توجه به مطالعات صورت گرفته، احداث تقاطع‌های زیرگذر و روگذر، در بخش حمل‌ونقل شهری، تحول‌آفرین خواهد بود.

نجفی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های شهرداری تبریز، گفت: با توافقات صورت‌گرفته، به زودی نسبت به تجهیز فرودگاه به یک سالن زیبا و در خور شهر تبریز، اقدام می‌کنیم. همچنین سالن مشابهی را نیز برای پایانه تبریز در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت قطار شهری تبریز گفت: با اعمال اولویت‌بندی برای ایستگاه های مختلف مترو، سعی می‌کنیم روند راه‌اندازی آن را سرعت بخشیده و تا پایان سال 94، شاهد حرکت مترو تا مسیر منتهی به سه راه امین باشیم.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: طبق برنامه صورت گرفته از سوی سازمان قطار شهری، سعی می‌کنیم بخشی از فاز اول را پس از انجام تست‌های کارشناسی و مراحل فنی لازم، همزمان با سوم خرداد –سالروز فتح خرمشهر- به بهره‌برداری برسانیم.

نجفی اضافه کرد: با اعطای 900 میلیون دلار فاینانس به شکل EPCF ، خطوط یک، دو، سه و حتی بخشی از ترموای شهری تبریز به اجرا رسیده و چهره شهر تبریز به کلی دگرگون می‌شود.

+ مهرداد خسروی امید ; ٤:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢۳
comment نظرات ()

خط 3 مترو تهران نقشه

نقشه خطوط مترو تهرانبرای مشاهده در اندازه واقعی کلیک کنید

 

+ مهرداد خسروی امید ; ٤:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢۳
comment نظرات ()

لوگو مترو تهران

لوگو مترو تهران

 

لوگو مترو تهران

 

لوگو مترو تهران

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۸
comment نظرات ()

مترو تهران شمال

این پیشنهاد محسن نریمان، نماینده بابل و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عزت الله یوسفیان ملا، نماینده آمل بود. نریمان می گوید با تایید مهندسین مشاور ساخت متروی تهران -شمال سریعا آغاز می شود تا تردد مردم بیش از پیش آسان و در نهایت آسایش مردم تامین شود.
گفت وگوی خبرآنلاین با نماینده بابل را بخوانید:

آقای نریمان،ایده ساخت متروی تهران -شمال از کجا شکل گرفت؟
تردد و ترافیک در جاده های منتهی به شمال به ویژه در روزهای تعطیل به قدری زیاد است که ما احساس کردیم برای حل این مشکل خوب است مترویی در کنار آزادراه تهران –شمال احداث شود. حمل و نقل ریلی در دنیا مطمئن ترین و باصرفه ترین وسیله برای حمل کالا و مردم است. به همین دلیل پیشنهاد دادیم این کار انجام شود چون تنها مسیر ریلی در شمال همان قطار قدیمی تهران و ساری است و برای شهرهای پرتردد مانند نور و امل هیچ قطاری نداریم.


این مترو از چه مسیری عبور می کند؟
تهران-رودهن-آبعلی و آمل. در واقع از جاده هراز عبور می کند.


برای پستیها ، بلندیها و نقاطی که جنگل و کوه هستند چه تصمیمی دارید؟
یک تیم مشاوره در حال بررسی این طرح است. در واقع طرح در فاز مطالعه و بررسی است و حتما فکری برای این مشکل می کنیم. البته این ایده تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا چنین کاری انجام شده است.

بودجه طرح چقدر است؟
ردیفی که در بودجه امسال برای این طرح درنظر گرفته شده است یک میلیارد و 600 میلیون تومان است که احتمالا در کمیسیون تلفیق زیاد هم می شود.

چه زمانی اجرا می شود؟
بعد از اینکه مطالعات آن تمام شد.

چراحالا  متروی تهران این کاررا انجام می دهد؟
فعلا با مسوولان متروی تهران مذاکره شده است تا درکنار آزادراه تهران - شمال، ریل نیز ایجاد شود، اما الزامی نیست که حتما با متروی تهران باشد.

این پیشنهاد محسن نریمان، نماینده بابل و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عزت الله یوسفیان ملا، نماینده آمل بود. نریمان می گوید با تایید مهندسین مشاور ساخت متروی تهران -شمال سریعا آغاز می شود تا تردد مردم بیش از پیش آسان و در نهایت آسایش مردم تامین شود.
گفت وگوی خبرآنلاین با نماینده بابل را بخوانید:

آقای نریمان،ایده ساخت متروی تهران -شمال از کجا شکل گرفت؟ 
تردد و ترافیک در جاده های منتهی به شمال به ویژه در روزهای تعطیل به قدری زیاد است که ما احساس کردیم برای حل این مشکل خوب است مترویی در کنار آزادراه تهران –شمال احداث شود. حمل و نقل ریلی در دنیا مطمئن ترین و باصرفه ترین وسیله برای حمل کالا و مردم است. به همین دلیل پیشنهاد دادیم این کار انجام شود چون تنها مسیر ریلی در شمال همان قطار قدیمی تهران و ساری است و برای شهرهای پرتردد مانند نور و امل هیچ قطاری نداریم.


این مترو از چه مسیری عبور می کند؟
تهران-رودهن-آبعلی و آمل. در واقع از جاده هراز عبور می کند.


برای پستیها ، بلندیها و نقاطی که جنگل و کوه هستند چه تصمیمی دارید؟ 
یک تیم مشاوره در حال بررسی این طرح است. در واقع طرح در فاز مطالعه و بررسی است و حتما فکری برای این مشکل می کنیم. البته این ایده تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا چنین کاری انجام شده است.

بودجه طرح چقدر است؟
ردیفی که در بودجه امسال برای این طرح درنظر گرفته شده است یک میلیارد و 600 میلیون تومان است که احتمالا در کمیسیون تلفیق زیاد هم می شود.

چه زمانی اجرا می شود؟
بعد از اینکه مطالعات آن تمام شد.

چراحالا  متروی تهران این کاررا انجام می دهد؟
فعلا با مسوولان متروی تهران مذاکره شده است تا درکنار آزادراه تهران - شمال، ریل نیز ایجاد شود، اما الزامی نیست که حتما با متروی تهران باشد.

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۸
comment نظرات ()

قطار مترو فردا به آزادگان می‌رسد

فردا سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه سال93، نخستین قطار مترو از چهار راه ولیعصر (عج) با طی مسیر 12 کیلومتر به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم‌نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره‌برداری می شود که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش‌هایی از ایستگاه‌های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و فردا با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران و شهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی می‌ماند.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ‌ترین پروژه سال شهری به حساب می‌آید.

برای مشاهده در اندازه واقعی کلیک کنید

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:۳٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

نقشه خطوط و ایستگاه های مترو تهران

نقشه خطوط مترو تهرانبرای مشاهده در اندازه واقعی کلیک کنید

 

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

ایستگاه‌های متروی تهران

خط یک
تجریش • قیطریه • شهید صدر • قلهک • دکتر شریعتی • میرداماد • شهید حقانی • شهید همت • مصلی • شهید بهشتی • شهید مفتح • هفت تیر • طالقانی • دروازه دولت • سعدی • امام خمینی • پانزده خرداد • خیام • مولوی • شوش • ترمینال جنوب • خزانه • علی‌آباد • جوانمرد قصاب • شهرری • باقرشهر • شاهد • حرم مطهر • کهریزک


خط دو
فرهنگسرا • تهرانپارس • شهید باقری • دانشگاه علم و صنعت • سرسبز • گلبرگ • فدک • سبلان • شهید مدنی • امام حسین • دروازه شمیران • بهارستان • ملت • امام خمینی • حسن‌آباد • دانشگاه امام علی • میدان حر • شهید نواب صفوی • آزادی • دانشگاه شریف • طرشت • تهران (صادقیه)


خط سه
شهید باهنر • نیاوران • قائم • شهید محلاتی • اقدسیه • نوبنیاد • حسین‌آباد • هروی • شهید زین‌الدین • خواجه عبدالله انصاری • شهید صیاد شیرازی • شهید قدوسی • سهروردی • شهید بهشتی • میرزای شیرازی • دکتر فاطمی • میدان ولیعصر • ولیعصر • دانشگاه امام علی • منیریه • رازی • راه‌آهن • جوادیه • قلعه‌مرغی • شهرک شریعتی • عبدل‌آباد • نعمت‌آباد • آزادگان


خط چهار
شهید کلاهدوز • نیروهوایی • نبرد • پیروزی • شیخ‌الرئیس • میدان شهدا • دروازه شمیران • دروازه دولت • فردوسی • ولیعصر • میدان انقلاب اسلامی • توحید • آزادی • دکتر حبیب‌الله • استاد معین • میدان آزادی • بیمه • شهرک اکباتان • اکباتان (ارم سبز)


خط پنجم
تهران (صادقیه) • اکباتان • ورزشگاه آزادی • چیتگر • ایران خودرو • وردآورد • گرم‌دره • اتمسفر • کرج • محمدشهر (ماهدشت) • گلشهر


خط شش (در دست ساختمان)
شاه‌عبدالعظیم • ابن‌بابویه • چشمه‌علی • شهرک دولت‌آباد • شهرک کیان‌شهر • خیابان ۱۷ شهریور، تقاطع منصور • میدان خراسان • بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان 17 شهریور • خیابان 17 شهریور، خیابان امیرکبیر • میدان شهدا • امام حسین • بزرگراه شهید صیاد شیرازی • خیابان دکتر شریعتی، تقاطع خیابان بهار شیراز • هفت تیر • خیابان کریم‌خان زند، تقاطع خیابان نجات‌اللهی • میدان ولیعصر • پارک لاله • خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان فاطمی • پل نصر (گیشا) • شهرک آزمایش • بلوار مرزداران • بزرگراه یادگار امام، تقاطع بلوار مرزداران • بلوار مرزداران، تقاطع بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی • بزرگراه شهید ستاری، تقاطع خیابان پیامبر • بزرگراه آیت‌الله کاشانی • شهر زیبا، میدان کانون • شهران • کن • سولقان، شهرک شرکت نفت


خط هفت (در دست ساختمان)
ورزشگاه تختی • بزرگراه بسیج (افسریه) • بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع نبرد • بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان دهم فروردین • میدان شهید محلاتی • بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان شهید مخبر • بزرگراه شهید محلاتی، تقاطع خیابان 17 شهریور • خیابان ری بالاتر از میدان قیام • چهارراه مولوی • مولوی • خیابان مولوی، تقاطع خیابان وحدت اسلامی • خیابان مولوی، تقاطع خیابان ولی عصر • خیابان هلال احمر • بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان قزوین • بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان کمیل • بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان امام خمینی • شهید نواب صفوی • توحید • بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان باقرخان • پل نصر (گیشا) • بوستان گفتگو • برج میلاد • میدان صنعت • بلوار پاکنژاد، تقاطع خیابان شهید دادمان • سعادت‌آباد میدان بوستان

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:۱٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

مقایسه مترو تهران با مترو دیگر کشورها

متروی تهران با طول شبکهٔ ۱۲۰ کیلومتر رتبهٔ نوزدهم را در بین قطارهای شهری کشورهای جهان دارد و با وجود اینکه از نظر تعداد جابه‌جایی مسافر در روز در بین متروهای بالای یک میلیون جابه‌جایی در روز قرار دارد، وضعیت آن از نظر تعداد ایستگاه زیاد مطلوب نیست. از نظر فاصلهٔ زمانی بین قطارها هم در صورتی که طبق برنامه‌ریزی‌ها به زمان ۲ دقیقه دست یافته شود، متروی تهران جزو ده متروی اول جهان خواهد بود.

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

آقای رفسنجانی در مترو تهران

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس هیت مدیره و مدیرعامل پیشین متروی تهران در یکی از واگن‌های متروی تهران

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

اولین نقشه مترو تهران

اولین نقشه تهیه شده برای متروی تهران به سال ۱۳۵۰ هجری شمسی

+ مهرداد خسروی امید ; ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()

تاریخچه مترو تهران

پیشینه برنامه‌ریزی برای احداث قطار شهری در تهران به دوره ناصرالدین شاه قاجار (۱۳۱۳-۱۲۶۴) و قرارداد رویترز بازمی‌گردد، در همین سال‌ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهرری و میدان باغ شاه، احداث شد.

اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیان‌گذاری مترو (قطار زیرزمینی) به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۳ به پایان رسیده و با عقد قرارداد برای احداث در سال ۱۳۵۴ عملاً عملیات اجرایی به سال ۱۳۵۶ آغاز گردید. طبق برنامه تهیه شده درآنزمان نخستین خط متروی تهران، می‌بایست در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار می‌کرد.

در سال ۱۳۵۶، عملیات اجرایی ساخت مترو در تهران آغاز شد؛ اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ و به دلایل مختلف از جمله عدم توجیه اقتصادی برای حاکمین جدید و نیز آغاز جنگ ایران و عراق از سال ۱۳۵۹، طبق پیشنهادی در سال ۱۳۶۰ به طور کامل متوقف گردید و این توقف تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت. پس از این سال و با پیگیریهای انجام شده از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملیات ساخت مترو بدون تخصیص ردیف بودجه و با استفاده از درآمد ناشی از صادرات مازاد نفت کوره پالایشگاه اصفهان و نیز صادرات سنگ‌های تزیینی آغاز گردید. پس از ان امر و در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخشهایی از کارهای ساختمانی قرار دادی برای تأمین تجهیزات مترو به امضا رسید.

روز شانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۷۷ روزی تاریخی در فعالیتهای مترو تهران و در واقع نخستین روز ثمردهی نهال متروی تهران است در روز شانزده اسفند ماه سال ۱۳۷۷ نخستین خط متروی تهران که بخش حومه‌ای خطوط متروی فعلی می‌باشدافتتاح شد که تهران را به کرج متصل می‌کرد. این خط در حال حاضر خط پنج نامیده شده و در طراحی‌های آتی مترو از آن به عنوان خط اکسپرس اول یاد می‌شود.

+ مهرداد خسروی امید ; ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢
comment نظرات ()